Vzdělávání mladých hasičů

Tísňová čísla

Při volání na tísňovou linku buďte struční, ale věcní a informujte:

  • Co se stalo a jakého rozsahu událost je (popis události, co je ohroženo nebo zasaženo, jaký je počet postižených)

  • Kde přesně se událost stala (např. adresa – okres, obec, ulice, číslo popisné nebo orientační, nebo číslo silnice, kilometr, směr jízdy, případně bližší určení ve volném terénu)

  • Své jméno a číslo telefonu, ze kterého voláte a místo odkud voláte

  • Dále odpovídejte na další dotazy operátora tísňové linky

  • Po ukončení hovoru může být uskutečněn zpětný hovor pro ověření události nebo zpřesnění některých údajů, např. příjezdové trasy

Technické prostředky požární ochrany

Grafické znační:

Ukázky:

  1. plnoproudá proudnice
  2. požární tlaková hadice
  3. rozdělovač
  4. ruční stříkačka (džberová stříkačka - džberovka)
  5. sací koš
  6. požární automobil 
  7. sací požární hadice (savice)
  8. sběrač
  9. přetlakový ventil
  10. přenosný agregát např. požární stříkačka

Hasicí přístroje

Radiová komunikace

Komunikace pomocí radiostanic

Druhy radiostanic

  • Ruční
  • Vozidlová

Komunikace na místě zásahu

Na místě zásahu se užívají tzv. otevřené volací značky. Každý užívá volací značku dle své konkrétní funkce u zásahu. Strojník jednotky Dolany se například ohlašuje jako "strojník Dolany", velitel zase jako "velitel Dolany" atp.


Navázání spojení:

Volací značka volané stanice + ZDE + Volací značka volajícího + PŘÍJEM

PŘÍKLAD: Chce-li velitel jednotky Dolany kontaktovat svého strojníka, užije následující spojení:

Strojník Dolany, ZDE, velitel Dolany, PŘÍJEM.


Odpověď:

Zachytí-li volající volání, reaguje následovně:

Volací značka volajícího + ZDE + Volací značka volaného + PŘÍJEM

PŘÍKLAD: Velitel volal svého strojníka, který volaní zachytili a odpovídá:

Velitel Dolany, ZDE, strojník Dolany, PŘÍJEM.

Po spojení (navázání) je již možné komunikovat bez použití volacích značek. Je ovšem důležité, po skončení vysílání ohlásit PŘÍJEM, aby bylo jasné, že zpráva dále nepokračuje.

U zásahu lze také místo volacího znaku užít jména volaného hasiče.


Ukončení komunikace:

Ukončování spojení provádí volající (ten který původně volal) a vypadá následovně:

Volací značka volaného + ZDE + Volací značka volajícího + KONEC

PŘÍKLAD: Velitel jednotky Dolany chce ukončit komunikaci se strojníkem:

Strojník dolany, ZDE, velitel Dolany, KONEC


Vyhlášení nouze:

V případě nouzové situace (zranění) může hasič, který je v nouzi zavolat pomoc následujícím způsobem:

POMOC, POMOC, POMOC + ZDE + volací znak hasiče v tísni + PŘÍJEM

Poznámka: Slovo pomoc musí zaznít 3x, aby se předešlo omylu.

PŘÍKLAD: Strojník jednotky Dolany se dostane do tísně:

POMOC, POMOC, POMOC, ZDE, strojník Dolany, PŘÍJEM.

Otické signály

Optické signály se používají pro komunikaci mezi hasiči, v případě že nelze využít radiokomunikace (vysílaček). Slouží zejména pro signalizaci dodávky vody či nebezpečí.

Uzlování

Ambulanční uzel

Ambulanční spojka, Plochý uzel, Čtvercový uzel

Ambulanční uzel se používá ke svázání dvou lan stejného průměru. Je ovšem nespolehlivý a při nestejném průměru lan, či při použití hladkých syntetických materiálů (například vlasec) klouže. 

Tento uzel je díky tomu nevhodný až nebezpečný při použití v horolezectví. Při silném utažení nebo navlhnutí jde uzel těžko rozvázat. Z tohoto důvodu se někdy do uzlu vkládá vložka nebo klín.

Nejčastějším případem využití je uvázání volných konců šátku, kterým je držena zlomená ruka. Ambulanční spojka se také používá pro svazování ocelových lan, u nichž je díky jinému chování materiálu spolehlivá a někdy i ke spojení dvou smyček jejich provlečením.


Jednoduché očko

Očko je jednoduchý uzel který je základem pro další složitější uzly. Používá se jako tzv. koncový uzel - na konci lan při slaňování - aby se lano netřepilo , jako zarážka a jako pojišťovací uzel při vázání dalších uzlů. Jednoduché očko se nesmí používat samostatně!


Lodní smyčka

Lodní uzel, Italský uzel, Příčkový uzel

Jedná se o velmi užitečný uzel, který má široké uplatnění. Je základem pro vázání mnoha jiných uzlů nebo se používá na sebejištění do karabin. 

Lodní smyčka se snadno váže, při zatížení se utahuje a spolehlivě drží i při zatížení jen jednoho konce. 

Pozor! Nezatěžovaný konec musí být dostatečně dlouhý, aby nedošlo k proklouznutí uzle! 

Po zatažení smyčky ji lze snadno rozvázat a lehce zkrátit. Lano spolehlivě drží na válcových předmětech, ať mají hladký nebo hrubý povrch (hladká ocelová tyč, přístavní pachole-uvazování lodí, dřevěná tyč, větev, lano...). 

V praxi lze použít i velmi silných lan. Není vhodný pro vázání na hranaté předměty nebo předměty, k jejichž povrchu nemůže přilnout po celém obvodu (hranoly, bedny, svazky železa …). Při postranním tahu provazu se totiž odvaluje a točí po tomto předmětu. 

Pozor! Při jeho používání je třeba mít na mysli, že je spolehlivý, jen pokud je zatížení trvalé. Jakmile napětí pomine, uzel se povolí! 

 Váže se buď mimo předmět s následným navlečením , nebo se uzel vytvoří přímo na předmětu.

Vázání mimo předmět:

Vázání na předmětu:


Liščí smyčka

Liščí smyčka je velice známý uzel. Používá se všude tam, kde je potřeba připevnit lano k nějakému nejlépe válcovému předmětu (kůl, hák ,savice nebo proudnice) - na hranaté průřezy vhodná není. Drží spolehlivě jen pokud jsou zatíženy oba konce. Cest k uvázání liščí smyčky je celá řada – lze jí vázat uprostřed lana, nebo jen jedním koncem lana.

Vázaní mimo předmět:

Vázání na předmětu:


Úvaz na proudnici

Slouží k uvázání proudnice s připojenou hadicí a následnému vytažení tohoto vedení do poschodí budov, nebo transportu hadicového vedení přes překážky, vodní toky apod. K navázání uzlu nám slouží lano, které je umístěno v sáčku ("nekonečné lano v sáčku").Toto spojení vážeme jedním koncem lana a skládá se vlastně ze dvou uzlů. Liščí smyčky, která se uváže těsně za oběma půlspojkami a jednoduché smyčky, kterou vytvoříme u hubice (špičky) proudnice. Pro správnou funkce tohoto uzle je nutné dotažení lana!

Uvázání mimo vedení a následné navlečení:

Uvázání na vedení:

Značení hasičských vozidel

Pro snadnější orientaci a rozeznání výbavy hasičských vozidel se používá speciální značení, které se uvádí ve zkratkách přímo na karoserii automobilu.

 Označení zásahového požárního automobilu tvoří několik částí. Samotné označení tvoří název druhu zásahového požárního automobilu, hodnota hlavního parametru nebo údaj o množství zásoby hasiva, následuje pomlčka, po ní následuje hmotnostní třída, kategorie zásahového požárního automobilu a označení provedení požárního automobilu podle rozsahu požárního příslušenství. Za tímto názvem následuje název automobilu.

SH ČMS - Sbor dobrovolných hasičů Dolany u Kladna © 2024
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!